torsdag 11 oktober 2012

Middagstips: Marinerad grönkål med bacon och feta

I går på Ica. Jag studerar grönsakshyllan efter någon slags sallad. Allt är färdigförpackat och färdigsköljt (som ni vet - skit!) och då. Då! Får jag plötsligt syn på ett par stooora paket med något grönt i. Kan det vara... Ja! Grönkål! Äntligen! Ni kanske minns hur glad jag var över detta förra året? Nästan exakt ett år sedan faktiskt, på dagen. Ironiskt.

Grönkål är en fantastisk råvara, nästan supernatural om jag får säga det själv. Så det gäller att ladda upp grönkålsdepåerna nu medan vi kan. Visste du att 200 gram grönkål innehåller lika mycket c-vitamin som en liten apelsin? Kålen är också rik på lutein (bra för ögonhälsan), folat, a-vitamin och anses vara en riktig boost för immunförsvaret. Eat up!
Kale salad
Receptet gäller 1 portion.

200 g grönkål
1/2 citron
olivolja
salt

Gör så här: Klipp bort bladen från stammen och skölj. Klipp i små bitar och lägg i en skål. Kläm över citronsaften och häll på olivolja efter smak. Massera grönkålen så det tar blir mjukare. Salta. Ställ i kyl och låt stå minst 10 minuter, gärna längre. Du kan spara den marinerade grönkålen i kylen ett par dagar så gör en större sats en gång i veckan och ät till flera måltider.

Salladen kan ätas som tillbehör till det mesta, eller så använder du den som din salladsbas. I går åt jag marinerad grönkål med valnötter, avokado, bacon och fetaost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar