torsdag 29 december 2011

MATFILOSOFI

Du kanske redan har gissat att jag gillar lågkolhydratskost? Det säger sig självt, det står i min bloggrubrik. Men lågkolhydratskost kan se ut på miljoner sätt. När jag började min viktresa blev jag rekommenderad att äta en kosthållning som jag var livrädd för - LCHF. Jag var en pastamissbrukare och sockerjunkie. Jag åt LCHF i tio månader för att gå ner i vikt. Det fungerade, jag fick en effektiv fettförbränning och detox från socker.

I tio månader åt jag för att gå ner i vikt. I dag äter jag för hälsa och prestation. Min kost ser i dag annorlunda ut. Jag klassar den fortfarande som lågkolhydrat även om jag periodvis är väldigt liberal. Jag äter 100 procent glutenfritt och nästan 100 procent sockerfritt. Jag håller nere på frukt men älskar rotfrukter. Jag har experimenterat mycket och kommit till insikt att min träning ger bättre resultat på något mer kolhydrater och mindre fett.

Jag älskar mat och är fascinerad över vad rätt mat kan göra för vårt inre och yttre.

Den kosthållning som bäst stämmer överens med min filosofi är Paleo. Jag fokuserar på kvalitet före kalorier. Jag strävar efter att enbart äta kött från gräsbetande djur, ekologiskt och i säsong. Mejerier jobbar jag med att utesluta, men halkar dit ibland.