onsdag 30 november 2011

Julen är EN helg

Jag fick en fråga om hur man håller vikten under julen. Egentligen tycker jag att frågan är extremt uttjatad (inget illa mot dig som frågade, jag vet att frågan alltid är på tapeten vid dessa tider) eftersom något kilo plus inte är något att hetsa upp sig över. Ett eller två julkilon jobbar man snabbt bort när man går tillbaka till sina vanliga vanor med bra mat och träning. Så ät ditt julbord, ät en lussebulle eller två. Det kommer inte göra dig överviktig. Samtidigt vill jag påminna er om att julen är EN helg och inte en hel månad.

Problemet är inte vad vi äter under julhelgen utan snarare de vanor många sätter genom att leva ohälsosamt under hela december. Om man frossar i julmust och pepparkakor hela julmånaden kommer det såklart sätta spår, inte bara när det gäller vikten utan framförallt genom att du skaffar dig ett sockerberoende som kanske kommer kräva lite vilja att bli av med. Bara för att det är december behöver vi inte ligga i soffan och käka julgodis varje kväll. Själv tänker jag köra stenhårt hela december med träning och bra kost. För att klara av ett hektiskt jobbschema men också för att vara pigg, glad och i mitt esse under jul och nyår som innebär mycket resande och fester. Mörkret är jobbigt nog, med träning och bra näring slipper man det där trötta vinterhumöret!

Och för er som vill go nuts på julmaten hela månaden - kör hårt. Alla har sin egen filosofi - det här är bara hur jag tänker!

1 kommentar: