tisdag 11 juni 2013

Dag 1: Carb cycling

Yes, nu kör vi. Dag 1 är i full gång och nu väntar jag bara på de där hemska omställningsbesvären som brukar infinna sig dag 3. Haha. Vad är det då jag håller på med? Jo, det heter carb cycling. En klassisk diet som vanligen används av bodybuilders och fitnesstävlande när de vill tappa fett medan de behåller muskelmassa. Vilket är precis det jag vill. Min tränare föreslog denna diet för mig då han vet att jag vill sänka min fettprocent. Av delvis ytliga skäl, ska erkännas. Jag har aldrig varit riktigt deffad och är nyfiken på hur det är att komma dit. Samtidigt vill jag ha energi till att träna och jag vill inte tappa ett enda gram av denna surt förvärvade muskelmassa jag har kämpat för. Då är det verkligen inte värt det - så ytlig är jag inte. Jag vill vara stark och smidig, det är absolut prio ett. Att vara svag men smal och med synliga muskler just därför är inte intressant för mig överhuvudtaget.

Så, vad går det ut på? Jo, teorin är att man ställer in kroppen på fettdrift genom en klassisk ketogen diet (läs: strikt LCHF eller strikt Paleo, under 30 gram kolhydrater per dag). Denna typ av kost ger, som ni vet, en hög fettförbränning. Problemet som kan uppstå med en ketogen diet är att kroppen vänjer sig (fettförbränningen är inte lika hög efter en längre period) samt att det kan påverka muskeltillväxt negativt. Detta är oväsentligt för någon som precis har börjat träna (du får den där första kicken av träningen ändå) eller om du är inaktiv och mest vill tappa fett. För mig däremot, som har styrketränat seriöst i flera år, hämmar en långvarig ketogen diet effekten av min träning. Jag märkte tydligt att min träning gav extremt mycket bättre resultat när jag gick från LCHF till Paleo just på grund av de kolhydrater jag åt (80 till 100 gram per dag).

Lösningen med denna diet är då att man var sjätte dag fyller på med kolhydrater i en såkallad carb-up. Då kommer jag under en åtta timmars lucka äta glutenfria kolhydrater, runt (håll i er nu) 400 till 500 gram. Teorin är då att dessa kolhydrater inte kommer lagras som fett eftersom mina muskler skriker efter dem. De lagras istället i mina glykogenlager för att mata musklerna under kommande keto-period. Dessutom kommer det skruva upp ämnesomsättningen ännu mer. Detta är säkert inte en bra metod för den som är hyfsat inaktiv och behöver gå ner mycket i vikt. Men tränar man mycket och tungt och har kommit en bra bit på väg med sin träning samt bara vill sänka sin fettprocent ett par snäpp ska detta fungera optimalt. Jag ska inte gå in djupare på detta men vill ni kolla in det närmre kan ni läsa HÄR bland annat. Jag kommer börja med 10 dagar ketogen diet för att säkert ställa in min kropp på fettdrift, sedan gå över till det rullande schemat där jag laddar med kolhydrater var sjätte dag.

Jag måste säga att jag var väldigt skeptisk till en början men efter mycket research känner jag mig extremt nyfiken på hur detta kommer påverka min kroppssammansättning. Vad är era tankar om detta? Om någon av er har provat detta eller har åsikter vore det jättekul att läsa dem!
I dag börjar jag med en klassisk bodybuilder-diet för att minska i fett samtidigt som jag behåller muskelmassa. Jag kommer äta low carb-paleoish (lite mejerier) på under 30 gram kolhydrater per dag. Var sjätte dag kommer jag göra en carb-up då jag under e
Dag 1, lunch. Kyckling med tre kokta ägg, olivolja och basilika. Jag hade glömt hur extremt mätt man blir av sådan här mat! 

Jag vill också bara påpeka att mina carb-ups inte kommer handla om att vräka i sig skräpmat eller godis. Kvalitet i form av glutenfria kolhydrater som är bra för kroppen. Ingen fruktos, inget gluten eller några stora mängder raffinerat socker. Så det handlar inte om en klassisk ätardag utan om att förse kroppen med glykogen som musklerna kan använda. 

14 kommentarer:

  1. Åh vad intressant! Ska bli jättekul att följa och höra vad du tycker om det här upplägget:) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Inne på dag två av strikt lågkolhydrat och huvudvärken är här som väntat!

      Radera
  2. Fan vad intressant det här lät då! Jag käkar ju enligt Philips ris&kyckling-diet nu med precis samma syfte som ditt, att tappa fett men inte tappa muskler. Men det här sättet lät ju mycket roligare och mer passande för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll mig uppdaterad om hur det går! Bäst diet är den man trivs med, tycker jag :)

      Radera
  3. Låter spännande. I'll stay tuned. :)
    /Carro

    SvaraRadera
  4. Jag tränar också styrketräning, 6 dagar i veckan och har ätit LCHF strikt i 3 år snart. Jag har att testat att kolhydratsladda sådär ibland men ger mig samma resultat varje gång; vansinnigt ont i magen och en dag inlåst i badrummet ungefär :( Vilket ger mig vatten på kvarn; kolhydrater är av ondo ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, det lät inte så värst kul! Ska bli spännande att se hur jag mår efter min första carb-up. Jag hoppas att regelbundenheten i det till slut ska göra att det inte blir så jobbigt. Min erfarenhet är att gluten funkar MYCKET sämre än glutenfria kolhydratskällor för mitt välmående. De få gånger jag har ätit pasta har jag fått sinnessjukt ont i magen... Jag har inte ätit strikt lågkolhydrat på läääänge. Har varit väldigt liberal länge och tycker det ger bättre träningsresultat.

      Tycker du att träningen ger de resultat du vill ha på strikt LCHF? Vore intressant att höra! :)

      Radera
  5. Mathilda Gunnarsson12 juni 2013 kl. 21:38

    Så spännande detta ska bli att följa! :) upplever själv att jag får mycket bättre resultat på fortsatt glutenfri kost och med mer kolhydrater än på LCHF - alla är vi olika :) det ska bli SKITKUL att följa dig! (vilket jag iofs alltid tycker så well, detta är inget undantag haha)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, grymma du! Skitkul att se att du har fått så bra resultat av din nya kost :)

      Radera
  6. Hej, anonym med magknip här igen :) Innan LCHF så tränade jag inte så mycket styrka, jag sprang mycket, cyklade o körde lite bodypump. Så klart att jag har fått bättre träningsresultat nu när jag kör tunga vikter. Kan ju inte bevisa att det är pga LCHF men jag vill gärna tro det :) Jag är pigg o full av energi o känner mig stark och jag ökar sakta men säkert på samtliga vikter. Jag kör dessutom 06.00 på morgonen och trodde väl aldrig själv att jag skulle bli en gymnörd som tränar med vikter o utan frukost, men det funkar hur bra som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju fantastiskt! Det sköna med att dra ner på kolhydraterna är ju att man slipper tänka på hur/när man ska äta i anslutning till träning. Det funkar ju skitbra att träna utan att äta innan! Personligen känner jag att jag bygger styrka snabbar med mer kolhydrater även om jag verkligen inte tror att man behöver bomba för att komma åt den effekten! Som mest har jag ätit runt 100 gram per dag vilket är långt under andra gymmande carblovers :) Nu är mitt mål att tappa fett så då spelar det inte så stor roll. Det är alltid lika intressant att höra vad som funkar för andra så tack för ditt svar :)

      Radera
  7. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH vad spännande det här är!
    Jag är också så himla sugen på att prova (efter att ha läst dina inlägg.
    Hur känns det nu när du har kört ett tag?
    Har du ändrat träningen också nånting eller kör du tunga saker som vanligt?
    Jag är i en sån jäkla svacka när jag inte vill träna eller äta rätt alls. Vill leva på vattenmelon och bara ligga på en gräsmatta. Inte vidare hälsosamt i längden kanske.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vattenmelon och gräsmatta låter i för sig som en underbar kombo :) Jag har min tredje carb-up i morgon och hittills känns det jättebra! Jag har inte vägt mig eller mätt sedan jag började dock så vad resultaten är än så länge kan jag inte svara på.

      Mår bra i stort och känner inte av några omställningsbesvär på mina low carb-dagar. Möjligtvis känner jag mig lite svagare dagen innan min carb-up. Om det är psykologiskt eller fysiskt vågar jag inte svara på ;)

      Just nu tränar jag ingen ren pulshöjande träning alls, även om styrketräningen såklart till viss del höjer pulsen. Alltså, inga intervaller eller högintensiva cirklar. Detta för att inte riskera att bryta ner kroppen, enligt min tränare.

      Jag kör tungt, några färre reps (6-8 på det mesta) och ganska korta men tyngre pass. Känner mig allmänt stark men eftersom fokus just nu är på att sänka fettprocenten har jag inga stora förhoppningar om att bygga muskler under denna period. Fokus är att behålla muskelmassan och i bästa fall öka något!

      Lovar att hålla er uppdaterade på hur det går! Kram

      Radera