torsdag 1 november 2012

FALL FITNESS CHALLENGE: THE FOOD

Oj, vad efterfrågat det har varit! Att få mer detaljer om hur jag äter alltså. Sorry att det har dröjt. Jag ska försöka redovisa det här så tydligt och kort jag bara kan. I framtiden kan jag dela med mig av mina matveckor i listform om ni vill, jag skriver ner vad jag äter varje dag under den här perioden så att jag och min tränare kan ha koll på samband mellan kosten och träningen. Jag tänker uppdatera mitt kostprogram (som ni hittar HÄR i gammal form) nästa vecka och lägga upp det. En del har förändrats...

Okej, okej, here we go!

Grundfilosofin
Jag tror på naturlig mat. Jag tror på mat som växer på jorden och som inte har tillverkats av maskiner. Om man ska sammanfatta min kost kort så är det så jag skulle beskriva det. Näringsdensiteten är viktig, den ska vara hög! Jag köper nästan uteslutande ekologiska produkter, köttet jag äter kommer från naturbetande djur och helst från en bondgård nära mig. Jag köper bara svenskt kött. Kort och gott: Jag äter mat som min kropp känner igen som föda (och inte gift) och är bra på att göra nytta av. Inga halvfabrikat och i princip noll e-ämnen. Om man ser till vad jag äter mycket av (typ varje dag) hittar ni nötter, ALLA grönsaker, avokado, kokos, ägg, broccoli, blomkål, rotfrukter.

Gluten
Jag äter inte gluten. Skulle jag vilja äta något med högre kolhydratsinnehåll väljer jag quinoa eller bovete som är naturligt glutenfria.

Kött
Jag äter mellan 500 gram och 1 kg kött i veckan. Aldrig till frukost och i princip aldrig till lunch eftersom det är de måltider jag tycker är lättast att göra köttfria. Jag äter kyckling, nötkött och kalkon. Faktiskt aldrig fläskkött kom jag på nu - det har jag nog inte ätit på ett år? Jag försöker verkligen lära mig gilla fisk men det går trögt... Den enda fisken jag faktiskt gillar är tonfisk. Och det får man ju typ bara äta en gång per år.

Frukt
Jag äter runt en till två frukter om dagen. I princip alltid i samband med måltid, en banan i smoothien eller ett äpple i en sallad. Jag ser till att alltid äta fett eller protein tillsammans med frukt då det slöar ner sockret i frukten (heja nötsmör till äpplet!).

Mejerier
Jag har i princip uteslutit mejerier ur min kost. Jag äter hellre yoghurt än knäckebröd såklart så det är inte ett lika stort no-no som gluten. Jag dricker fortfarande mjölk i kaffet och det handlar om ungefär 1/2 dl om dagen. Ost har jag också sagt hej då till med vissa undantag.

Rotfrukter och grönsaker
Jag lade till rotfrukter i min kost efter att jag drog ner på mejerierna. Jag tror på grönt framför djurprodukter. Sötpotatis, rödbetor och palsternacka älskar jag! Jag äter dock sällan vit potatis.

Socker i raffinerad form
Nej. Jag äter inte heller honung eller liknande.

Drycker
Jag dricker kaffe och vatten. Eller gröna juicer. Ibland lyxar jag till med med svindyrt kokosvatten eller kombucha.

Alkohol
Eftersom jag dricker sällan utesluter jag inte alkohol ur min kost. I snitt kanske jag dricker runt två glas i månaden, även om vissa månader så klart innehåller fler fester och event än andra. När jag dricker väljer jag vitt, torrt vin, GT eller vodka/soda/lime. Ibland kanske jag dricker en helt random drink istället.

Kolhydrater
Jag räknar inte men jag klassar min kost som liberal lågkolhydrat. Jag kommer definitivt inte upp i mer än 100 gram per dag om ens i närheten. Tippar på mellan 50 och 80 gram om dagen?

Kalorier
Jag räknar inte kalorier just nu. För mig handlar kaloriräknande om att lära känna portionsstorlekar och hur olika sorter av energi påverkar dig. Kalorier behöver man först ta en titt på om man tycker att man äter bra men inte får några resultat. Börja alltid med att räkna på vad du äter på en vecka normalt och justera efteråt. Antagligen äter du mer än du tror och behöver därför inte äta så lite som tror för att lyckas uppnå dina resultat.

Kosttillskott
Förutom risprotein äter jag tillskott av d-vitamin samt magnesium varje dag och omega-3 några gånger i veckan.

Sammansättning
Jag strävar efter att få de flesta av mina måltider att vara en balans av fett, protein och bra kolhydrater från naturliga källor. Jag äter tre huvudmål, frukost, lunch och middag. Ibland äter jag ett mellanmål i form av nötter eller en proteinshake. Jag dricker runt tre liter vatten om dagen, detta känns bra för mig då jag alltid har druckit mycket vatten - såklart inte stora mängder på samma gång!

Om jag har missat något får ni gärna hojta i kommentarerna. Och kika in här i morgon bitti. Då ska ni nämligen få recept på min nya favoritfrukost. To die for, I promise...

6 kommentarer:

  1. åh vilket bra och intressant inlägg!
    jag hade faktiskt ingen aning om att fett saktade ner sockret.
    man lär så länge man lever =)

    SvaraRadera
  2. En snabb fråga bara. Hur gör du med alkohol? Har du lagt undan det helt och hållet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det glömde jag skriva om! Har lagt till det nu i texten, tack för påminnelsen!

      Radera
  3. Undrar hur du ser på att "unna" dig? Nyttigare efterrätter/ mörk choklad? Jag har väldigt lätt för att äta nyttigt men just att få äta det lilla extra känns lyxigt. Och vill gärna inte vara utan det. Men vill ha resultat. Så undrar hur du ser på det?
    Härligt och fräscht sätt att leva på!
    Åt du såhär när du gick ner alla dina kilon? Eller mer strikt lchf? Känns sakna det fräscha med lchf, mycket såser och stekt som jag kan tröttna på. Detta sätt/ paleo känns lite fräschare men även lite svårare att leva efter i samhället. Hur känner du?
    Tack för all inspo! Becca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra fråga! Jag svarar gärna på detta i ett eget inlägg då jag tror att fler kanske undrar. Nästa vecka! Kram och trevlig helg!

      Radera