tisdag 6 november 2012

Fråga: Om att unna sig

Fråga: Undrar hur du ser på att "unna" dig? Nyttigare efterrätter/ mörk choklad? Jag har väldigt lätt för att äta nyttigt men just att få äta det lilla extra känns lyxigt. Och vill gärna inte vara utan det. Men vill ha resultat. Så undrar hur du ser på det? 
Härligt och fräscht sätt att leva på! Åt du såhär när du gick ner alla dina kilon? Eller mer strikt lchf? Känns sakna det fräscha med lchf, mycket såser och stekt som jag kan tröttna på. Detta sätt/ paleo känns lite fräschare men även lite svårare att leva efter i samhället. Hur känner du? 
Tack för all inspo! Becca

Svar: Hej Becca! Ja du. Det här med att unna sig. Jag gillar inte det uttrycket och tänker helst inte i de banorna. Jag kopplar ihop hela uttrycket med min förra livsstil då jag unnade mig av alla anledningar. Om jag var ledsen skulle jag såklart unna mig något. Om jag hade fått en bra nyhet skulle jag fira med att unna mig. Var det mörkt och trist ut ja... Då var det också på plats att unna sig något!

Jag förstår ändå vad det är du menar. Jag äter absolut mörk choklad och nyttigare efterrätter! Inte varje dag, i bland inte ens varje vecka men självklart är det en del av mitt liv. Efterrätter av det nyttigare slaget, alltså som inte är fullproppade med socker och spannmål, äter jag oftast på lördagar eftersom jag inte riktigt har tid eller känner behov av att äta det på veckorna. På restaurang beställer jag ofta efterrätt och några rutor mörk choklad kan jag lika gärna äta mitt i veckan, oftast när jag går på bio eller ska se en film hemma. Tricket är väl att inte överäta i form av för stora portioner eller för ofta. Håller du det till något litet en eller två gånger i veckan kan jag inte tänka mig att det hindrar dig från att nå dina mål.

Nej, jag åt inte så här när jag gick ner i vikt. Min kost har förändrats mycket längs vägen. Jag tror inte en LCHF-expert skulle kalla det jag åt innan för strikt LCHF då jag säkert åt alldeles för mycket bär, nötter, mejerier, röda grönsaker och mörk choklad för att bli godkänd. Men jag åt mycket mindre kolhydrater och mot slutet även mycket mindre mat. Däremot har jag sedan start ätit tre mål om dagen.

Jag tycker inte att det är så svårt att leva mer åt paleo. Jag känner första och främst att det finns mer variation och att man får i sig mer näring. Det är lite krångligt att sluta med mejerier till en början (samtidigt - finns det något som inte är svårt att sluta med?) men eftersom jag lade till frukt (en om dagen ungefär), rotfrukter och lite annat känner jag att det faktiskt finns mer att välja på ibland. Jag tror också på att man inte behöver hängiva sig åt stämpeln LCHF eller paleo (även om andra tycker det är frustrerande att inte kunna sätta etikett på en. Vanlig kommentar är: Men vad ÄTER du då?) utan ganska befriande att skapa sin egen ideologi och vad som funkar bäst för dig. Skulle jag ta bort mjölken ur mitt kaffe äter jag ju i princip enligt paleo-kost helt och hållet men hey, jag gillar mitt kaffe med lite mjölk och då får det vara så! Kram x

3 kommentarer:

  1. hej! jag har så många bra hälsosamma bloggar som jag följer (bla din) och det ger mig motivation för tillfället, alltså när jag är inne på bloggen, men jag faller så lätt för frestelser! Jag vill gå ner i vikt och jag tränar bra och jag försöker hela tiden att stå emot, framförallt socker och bröd(kolhydrater), men det är så svårt! Jag har 1 ätardag i veckan, dock brukar det bli två.. Igår åt jag godis och idag har jag haft sånt enormt sug. Suget kommer alltid på kvällen!! Efter middagen idag gjorde jag en lchf kladdkaka som jag åt en stor portion av med grädde. Och även om jag är mätt så vill jag ha mer. Jag proppade i mig 3 skivor rågbröd också. Vad ska jag göra?? Jag har INGEN självdisiplin och jag får alltid ångest efteråt. Hjälp. Du får gärna maila mig. hejjbajbye@live.se Tack för grym blogg btw!!

    SvaraRadera
  2. Mycket uppskattat svar, stort tack!

    SvaraRadera
  3. Jag har märkt att folk bli rätt frustrerade av att jag numera inte sätter en viss stämpel på min kost. "Men vadå, du äter ju ost och nötter till fikat nu, det är ju LCHF" eller "Jaha, äter du pasta idag? Vilket diet tillåter det?". Att kalla min kost vardagsmat är tydligen ytterst provocerande, men det är ju precis det det är.

    SvaraRadera